main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs

In de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs wordt voor het eerst de samenhang beschreven tussen meertaligheid, effectief leesonderwijs en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. De onderzoekers bieden in deze publicatie niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische handvatten voor professionals bij het (lees)onderwijs in een meertalige klas.

In de studie stond centraal de vraag: Welke kennis is er beschikbaar die onderwijsprofessionals helpt bij het ondersteunen van meertalige leerlingen in het lezen met begrip en het bevorderen van hun leesmotivatie?

In de studie worden volgende zaken benoemd:
* Belang van goed in kaart brengen van de kennis van de leerling in de thuistaal en hoe je daarbij kan aansluiten (ijsbergmodel)
* Een betekenisvolle context is belangrijk, een nauwe relatie tussen taal-denken en leren.
* Spreken, schrijven, lezen en luisteren moet in samenhang aangeboden worden
* Voorkennis ophalen – meertalige leerlingen kunnen voorkennis meenemen vanuit de thuistaal en vanuit culturen waarin zij zijn opgegroeid. Hun voorkennis sluit misschien niet aan bij de teksten in het Nederlands onderwijs. Daarom zijn taalrijke, betekenisvolle en cultuursensitieve-leeromgeving van belang.
* Voor leesmotivatie is een rijke boekencollectie (met alle talen) wenselijk
* Interactief voorlezen, waar je expliciet de woordenschat uitbreidt
* Gesprekken voeren over de tekst – denk ook aan maatjes in dezelfde taal die dit gesprek voeren
* Ondersteuning tijdens lezen (geplande en interactieve scaffolding)

Nieuwsgierig hoe dit exact zit? Lees de studie.

 

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Eveline Wouters, Marian van Popta, Suzanne Dekker en Jantien Smit
  • Uitgever:Stichting Lezen
  • Jaar van uitgave:2024

Deel deze pagina