main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs

Door toegenomen migratie leven we in een superdiverse samenleving. Volgens cijfers van het CBS (2024) heeft ruim 30% van de leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs een meertalige achtergrond. Doordat de instructietaal Nederlands is en veel lesmethoden uitgaan van Nederlandse culturele achtergrondkennis, worden meertalige leerlingen vaak geconfronteerd met gesproken en geschreven taal die ze niet meteen begrijpen. Leerkrachten in meertalige klassen geven daarnaast aan zich handelingsverlegen te voelen, omdat ze onvoldoende weten welke ondersteuning ze kunnen bieden aan meertalige leerlingen bij het (leren) lezen. Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie.

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Eveline Wouters, Marian van Popta, Suzanne Dekker en Jantien Smit
  • Uitgever:Stichting Lezen
  • Jaar van uitgave:2024

Deel deze pagina