Eindrapportage
Jonge vluchtelingleerlingen in het primair onderwijs
Eindrapportage van langlopend praktijkgericht onderwijsonderzoek
Jonge vluchtelingleerlingen in het primair onderwijs: tweedetaalverwerving en welbevinden
Jonge vluchtelingkinderen vormen een kwetsbare doelgroep in het primair onderwijs. Deze leerlingen staan voor de opgave om in korte tijd een nieuwe taal te leren in een nieuwe, onbekende omgeving. Vaak hebben zij ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt, en/of groeien ze op in stressvolle omstandigheden. Leerkrachten die lesgeven aan vluchtelingleerlingen herkennen dit, en formuleerden twee grote onderwijsuitdagingen die de aanleiding waren voor het huidige praktijkgerichte onderzoeksproject.
Informatie
- Auteur(s): Marijn van Dijk (Rijksuniversiteit Groningen), Hanneke Leeuwestein (Rijksuniversiteit Groningen), Elisa Kupers (Rijksuniversiteit Groningen), Marieke Boelhouwer (Molendrift)
- Jaar van uitgave:2022