main-logo
Sociaal emotionele ontwikkeling
Trauma

Meer weten over wat er achter het gedrag schuil gaat

Het kan zijn dat je specifieke hulp nodig hebt om een leerling verder te helpen.

Trauma

Kijk naar de leerlingen, maak contact, heb een vriendelijke houding, en ben bereid om te leren. Elke leerling is anders, en heeft een andere achtergrond. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Dit zijn de leerlingen waard!

Wat doet stress met kinderen?

Chronische stress en traumatische ervaringen kunnen impact hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein, op de emoties en het gedrag van kinderen. Onderstaande animatie over de Window of Tolerance legt deze impact goed uit. Deze video is ook beschikbaar in het Oekraiens, Russisch, Pools, Roemeens en Engels.
Product van Augeo en Stichting Kinderpostzegels

Meer info

Meer lezen...

thumnail
2018

De traumasensitieve school. Anders kijken naar gedragsproblemen in de klas.

In dit boek lees je over trauma, de gevolgen voor de breinontwikkeling en de gevolgen...
Meer lezen
thumnail
2021

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Een praktisch handboek biedt leerkrachten en begeleiders handvat voor traumasensitief onderwijs. Kinderen voelen zich veiliger...
Meer lezen
thumnail
2023

Lesgeven aan nieuwkomers

Lesgeven aan nieuwkomers ondersteunt jou om je leerlingen te begeleiden op hun persoonlijke levensreis. Dit...
Meer lezen

E-learning cursus ‘steun bieden aan vluchtelingen’

Augeo heeft gezamenlijk met experts vanuit het veld een gratis e-learning cursus ontwikkeld. De cursus is een gift van Augeo aan het onderwijsveld. De cursus is geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs. Voor het VO veld is ook een cursus ontwikkeld.

De e-learning cursus is gratis online beschikbaar. Voor meer informatie en aanmelding lees de informatie of ga naar de site.

Meer informatie e-learning cursus Augeo

Cursussen

E-learning

De e-learning bevat praktische informatie over jouw zelfzorg, over het onderwijs in Oekraïne, over de cultuur en over wat je kunt verwachten in traumasensitief onderwijs voor alle nieuwkomers

Meer info

Leony Coppens

De training Traumasensitief onderwijs via Leony Coppens laat leerkrachten zien wat de invloed van trauma kan zijn op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. De training zorgt voor een beter begrip voor het kind en geeft handvatten om het kind optimaal te ondersteunen.

Naar Leony Coppens

Cursus via ABC

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. Een leerkracht kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Naar het ABC

Trauma- of kindkenmerken

Trudy Mooren is naast klinisch psycholoog bij Arq/Centrum ’45 ook onderzoeker bij de Universiteit van Utrecht. Trudy Mooren zet uiteen welke gedragskenmerken leerlingen kunnen vertonen als ze last hebben van PTSS. Tevens deelt Trudy bevindingen van het onderzoek waar ze nu mee bezig is.

Naar website Arq

 

Uit de lesmaterialendatabase

De CRIES-13 is een korte screeningslijst om een posttraumatische stress stoornis (PTSS) vroegtijdig te signaleren.

Verwerkingsboek

Nu woon ik hier

Verwerkingsboek voor nieuwkomers met het doel om veerkracht te vergroten.

Nu woon ik hier

Praten over gevoelens

Werkbladen en kaartjes om over gevoelens te praten. Ontwikkeld in de ‘corona/thuis-periode’ maar ook nu nog te gebruiken!

Naar lesmateriaal
Martine Delfos
11 - 10 - 2017

Vluchtelingenkinderen

Vluchtelingenkinderen zijn al lang op de vlucht als ze in Nederland aankomen. Ze hebben over het algemeen al een hele geschiedenis achter de rug.

Meer lezen

Het verhaal van Mohammed

Mohammed heeft de neiging er snel op los te slaan. In de klas houdt de leraar hem voortdurend in de gaten om ruzies te voorkomen. Hij is moeilijk te corrigeren. “Hij heeft geen vriendjes en verstopt zich meestal in de pauze”, vertelt zijn leraar.
Vaak vraagt hij zich af wat er allemaal achter de trieste blik van Mohammed schuil gaat. Is dit verhaal herkenbaar?

Mohammed is 11 jaar en komt uit Syrie. Zijn vader is daar voor zijn ogen doodgeschoten. Zijn moeder heeft dat verteld bij de intake op school. Ze wil er verder niet over praten. Dat is het beste, heeft ze gezegd. Mohammed vindt dat ook. Al is er één juf op school waar hij best meer aan wil vertellen. Als ze samen zijn en taallessen voorbereiden. Maar hij heeft zijn moeder nu eenmaal beloofd er niet over te praten.

Wat weten we over trauma:

 

Signalen:
  • agressief en opstandig gedrag;
  • gevoelens niet onder controle hebben;
  • niet leren van correcties;
  • zich terugtrekken;
  • complimenten niet in ontvangst kunnen nemen;
  • onhandigheid in sociale contacten;
  • de controle willen houden;
  • claimen van de leerkracht of andere kinderen;
  • perfectionisme;
  • concentratieproblemen;
  • planningsproblemen;
  • impulsiviteit;
  • weinig inzicht in oorzaak-gevolgrelaties;
  • wisselende prestaties;
  • ongeïnteresseerde houding;
  • seksueel wervend/grensoverschrijdend gedrag.
Consequenties:

Executieve functies:

  • overzicht houden;
  • doelen stellen;
  • volgorde van handelen aanbrengen;
  • stap voor stap taken uitvoeren;
  • onderscheiden welke informatie wel of niet relevant is;
  • de aandacht langer vasthouden;
  • het eigen functioneren evalueren en bijstellen;
  • (creatief) problemen oplossen;
  • schakelen tussen taken.

Geheugenfuncties:

  • lesstof onthouden;
  • lesstof koppelen aan bestaande kennis;
  • terughalen van opgeslagen kennis;
  • reproduceren uit het lange termijn geheugen.

Taal:

  • taalontwikkeling;
  • basale taalvaardigheden;
  • uitdrukkingsvaardigheden;
  • talige informatieverwerking;
  • motivatie;
  • positieve overtuigingen en gevoelens.
Wat kan de leraar doen:

Schoolniveau:

  • fysieke veiligheid;
  • veilig schoolklimaat;
  • interdisciplinaire samenwerking.

Groepsniveau:

  • sociaal-emotioneel leren (SEL);
  • voorspelbaarheid;
  • connect before correct;
  • time-in in plaats van time-out;
  • zelfregulatie;
  • stressbestrijders;
  • executieve functies.

Individueel niveau:

  • triggers;
  • EHBO doos;
  • onzichtbare koffer;
  • verwachtingen;
  • talenten en interesses;
  • co-regulator;
  • zelfregulatievaardigheden;
  • focus;
  • belonen.

Bovenstaande informatie komt uit de presentatie van Ria Goedhart. Je kunt de volledige presentatie onderstaand downloaden.

Sessie trauma

Op zoek naar hulp?

Interculturele zorg

GGnet

GGnet biedt ondersteuning op het gebied van interculturele zorg. Zij doen dit in Overijssel en Oost-Gelderland.

GGnet
Cultuursensitieve aanpak

Sensazorg

In de regio Amsterdam, Haarlem en Den Haag is sensazorg werkzaam. Zij bieden hulp aan meer dan 30 verschillende culturen en spreken 20+ talen.

Sensazorg
Landelijk overzicht

Sociale kaart NL

Een overzicht van alle interculturele organisaties die in Nederland actief zijn. ARQ is de organisatie die deze gegevens heeft verzameld.

Sociale kaart

Kindertelefoon

De kindertelefoon is er ook voor leerlingen die nog weinig Nederlands spreken. Er is een pilot geweest met het platform ’tell-me’. Tijdens deze pilot gaven nieuwkomers aan dat ze het heel fijn vonden om telefonisch met iemand anoniem contact te hebben.

Anderen bekeken ook

Sociaal Emotionele Ontwikkeling

Kindgesprekken

Deel deze pagina