main-logo
Nieuwkomers in beeld
Nieuwkomers in beeld

Vertrek uit land

Met elkaar in gesprek over diverse zaken om de visie te versterken.

De kwestie

Hieronder een fragment van een gezin dat nu in Nederland woont. Een vader die gezinshereniging heeft aangevraagd en vrouw/kinderen die als nareizigers arriveren.

Bespreek kort het fragment

Bespreek kort met elkaar wat je opviel aan het fragment.

Vragen om met elkaar te bespreken

  • Welke leerlingen in jouw klas zijn vertrokken uit hun land van herkomst?

    Breng in kaart waar leerlingen hebben gewoond. Denk na over wat je van die landen weet.

  • Wat hebben deze leerlingen daar achtergelaten?

    Weet je wat voor hen belangrijk was in het land van herkomst? Zijn alle gezinsleden nu in Nederland? Gingen ze daar naar school? Wat was de naam van de juf/meester? Hadden ze daar een huisdier? Welke taal spraken ze daar? Wat aten ze daar?

  • Hoe geeft de leerling dat hier een plekje?

    Heeft de leerling foto’s van het land van herkomst? Mist de leerling iets?

  • Hoe gaat het met ouders?

    De vader in het filmpje geeft aan dat het een bewust keuze was om uit Syriƫ te vertrekken. Hij geeft ook aan dat hij geen beeld van Nederland had. Hoe bevalt Nederland nu voor de ouders? Valt het mee of tegen?

  • Vind de leerling het fijn als er iets 'herkenbaars' in de klas is?

    Je kan hierover in gesprek gaan. Dit kan een vlag van het land zijn, een gerecht, een woord.

Ga naar de overzichtspagina van het 'Nieuwkomers in beeld'

Lees meer

Achtergrond leerling

Oudergesprekken

Deel deze pagina