main-logo
Nieuws
Uit de praktijk

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Woorden leren en daarmee je wereld vergroten

In dit artikel deelt AZC school de Beverwaard hun ervaringen en vragen over Wereld vol Woorden. Wil je als school aan de slag met deze methode? Dan kun je kiezen uit twee aanpakken: de cursorische aanpak en de thematische aanpak. De onderstaande school combineert beide aanpakken, in dit artikel meer informatie daarover.

De AZC school Beverwaard in Rotterdam werkte eerst met de cursorische aanpak nu ook met de thematische aanpak. Wat zijn de ervaringen? Nesrin Dogan (ib’er op deze school) vertelt er graag wat over. Zij begon op de school als leerkracht, en is nu werkzaam als intern begeleider. Maaike Dalhuisen werkt bij de CED-Groep en heeft meegeschreven aan de methode. Ook zij schuift aan bij het gesprek over Wereld vol Woorden.

Van Mondeling Nederlands nieuw naar Wereld vol Woorden
Nesrin: Wereld vol Woorden is gebaseerd op de methode Mondeling Nederlands – nieuw (MNn). Daar werkten we op onze school eerst mee. Met de overstap naar de cursorische aanpak van Wereld vol Woorden hadden we daar wel profijt van, want er was heel wat herkenbaarheid. Veel activiteiten komen terug.

Maaike: Wereld vol Woorden is wel echt grondig herzien ten opzichte van MNn. De opbouw van de methode is verbeterd op basis van nieuwe inzichten. Leerkrachten uit de praktijkgroep hebben hieraan meegewerkt. Zo duren de thema’s nu twee weken, zodat je langer bezig kunt zijn met de woorden uit het thema. Verder is de volgorde van de activiteiten aangepast. Leerlingen maken nu eerst kennis met woorden die bij het thema passen. Pas op een later moment komen deze woorden terug in de context van een verhaal. Verouderde en minder relevante activiteiten zijn geschrapt. Nieuwe, motiverende activiteiten zijn toegevoegd. Door de lessen anders te clusteren hebben we ook nieuwe thema’s gemaakt, zoals ‘Vriendschap en ruzie’ en het thema over beroepen: ‘Wat wil jij later worden?’. Ook al is de volgorde van de lessen veranderd, een groot deel van aanvullende materialen die je bij Mondeling Nederlands hebt gemaakt, blijft wel bruikbaar.

Nesrin: Een echt groot pluspunt van Wereld vol Woorden is de (digitale) ondersteuning met LOGO 3000.  Onze leerkrachten vinden de duidelijke handvatten hoe je de woorden moet aanbieden en semantiseren goud waard. In de handleiding is helder en overzichtelijk aangegeven wat je moet doen. En de aanwijzingen op de leerkrachtkaarten van LOGO 3000 zijn ook fantastisch. Verder ervaren de leerkrachten de aandacht voor de eigen taal van de kinderen als pluspunt van Wereld vol Woorden. Ze zien dat de kinderen erg enthousiast raken van de translanguaging. Ook de koppeling met Zien is snappen is fijn. Het scheelt een hoop zoekwerk.

Toetsen?
Als intern begeleider kom ik veel in de klassen en zie ik veel lessen. Ik zie dat leerkrachten snel uit de voeten kunnen met Wereld vol Woorden. De lesbeschrijvingen geven concrete handvatten om je instructie goed neer te zetten en een perfecte les aan te bieden. En een periode later bij een andere leerkracht precies zo, want het staat allemaal haarfijn beschreven. Die uniformiteit is wel zo handig als je ook op resultaten stuurt. De Inspectie vraagt ons met een bepaald instructiemodel te werken. Met de cursorische aanpak van Wereld vol Woorden komt dat duidelijk uit de verf. Heel fijn! Wat nog wel een punt is: hoe zit het met de aansluiting van de toetsen?

Maaike: Daar vertel ik graag wat over. De toetsen zijn gebaseerd op de toetsen van MNn, maar er is natuurlijk wel gekeken of de toets ook woorden toetst die in de betreffende periode zijn aangeboden. Het zijn immers methode-gebonden toetsen. In principe moet het kloppen. De cursorische aanpak van Wereld vol Woorden bevat twee categorieën: de woorden die je aanbiedt aan de hand van de materialen van LOGO 3000, plus de methodewoorden. Deze woorden bied je zelf aan. Dit doe je bijvoorbeeld met concrete materialen, in een activiteit of in de context van een van de verhalen. Beide categorieën woorden worden getoetst.

Bij elke les staat een duidelijk overzicht met de doelwoorden van die dag. Als ze voor het eerst aan bod komen zijn ze vet gemaakt. In veel klassen worden de spelletjes van LOGO digitaal ingezet bij het consolideren van de woorden. Vergeet niet om ook de methodewoorden te consolideren. In de Algemene Handleiding vind je allerlei suggesties voor consolideerspelletjes. Als je alleen oefent met LOGO digitaal, komt de focus te veel te liggen op de LOGO-woorden. En dan kan het dus lijken alsof de toets vraagt om woorden die je niet hebt aangeboden.

Combineren van cursorische en thematische aanpak
Nesrin: We hebben ook de thematische aanpak aangeschaft. Je werkt dan met je hele groep aan hetzelfde thema en differentieert binnen de activiteiten. De kinderen zitten in een stamgroep. Voor de verschillende vakken gaan ze in niveaugroepen uiteen en werken we groepsdoorbroken. We hebben van de thematische aanpak het thema ‘Feest’ gedaan. Een superleuk thema, maar we merkten dat het bij ons op school niet zo uit de verf kwam. Het switchen tussen de drie sterren-niveaus vraagt toch wat andere leerkrachtvaardigheden dan als je gewend bent om op één niveau les te geven.

Gelukkig kun je als school een keuze maken tussen de twee aanpakken. En allebei aanschaffen kan dus ook. Dat is ook de tip die ik nog kan meegeven aan scholen die nog een keuze moeten maken. Kijk goed naar wat bij je team past!

Anderen bekeken ook

Lesmateriaal

Wereld vol Woorden cursorische aanpak

Lesmateriaal

Wereld vol Woorden thematische aanpak

Deel deze pagina