main-logo
Nieuws
Webinars

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Online basiscursus voor startende teamleden

We willen het jaar sterk beginnen. Speciaal voor leerkrachten, onderwijsondersteuners en intern begeleiders die nog weinig ervaring hebben met nieuwkomers, starten er na de kerstvakantie twee basiscursussen. Naast deze twee basiscursussen organiseren we ook een webinar m.b.t. de samenwerking tussen de leerkracht en onderwijsondersteuner. Er is veel belangstelling voor de basiscursussen. De basiscursussen in januari/februari 2023 zijn volgeboekt. Er zijn nieuwe data ingepland voor een tweede ronde in maart/april 2023.

Aanvullende informatie basiscursussen:
De bijeenkomsten volgen elkaar op en zijn niet los te volgen. Er zijn voor deelnemers geen kosten verbonden aan het volgen van de webinars. Het maximum aantal deelnemers per cursus is 30, zo kunnen we goed ingaan op vragen en casuïstiek. We willen graag in kleine groepjes met en van elkaar leren, daarom worden de bijeenkomsten niet opgenomen. Deelnemers krijgen wel na afloop van iedere bijeenkomst een hand-out toegestuurd.

Bij meer dan 30 aanmeldingen zullen we deze cursusreeks later in het jaar nogmaals organiseren.
Tip: kijk goed welke cursus bij jou past.

Basiscursus: Wat leuk, ik ben nieuw in het nieuwkomersonderwijs
Net gestart met werken in het nieuwkomersonderwijs. Waar moet je allemaal aan denken?
Doelgroep: nieuwe leerkrachten, onderwijsondersteuners en IB-ers in het nieuwkomersonderwijs.

Bijeenkomst 1: maandag 6 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Omgaan met diverse culturen en communicatie met ouders.

Bijeenkomst 2: maandag 13 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Een passend onderwijsaanbod.

Bijeenkomst 3: maandag 20 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Hoe volg je deze leerlingen?

Bijeenkomst 4: maandag 3 april 2023 van 15.30-16.30 uur
Hoe gaat het nu? Loop je nog ergens tegenaan? (terugkomsessie)

Het is niet meer mogelijk om in te schrijven. De training is volgeboekt.

Basiscursus: Ik heb 1 of enkele nieuwkomers in mijn reguliere groep
Voor het eerst een leerling in je reguliere groep die géén Nederlands spreekt, schrijft en leest. Hoe pak je dat aan?
Doelgroep: leerkrachten, onderwijsondersteuners en IB-ers in het regulier onderwijs van groep 3 t/m 8.

Bijeenkomst 1: donderdag 9 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Achtergronden en omgang met ouders.

Bijeenkomst 2: donderdag 16 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Programma op maat voor deze eerstejaars nieuwkomer.

Bijeenkomst 3: donderdag 23 maart 2023 van 15.30-16.30 uur
Hoe past deze leerling in het reguliere LVS?

Bijeenkomst 4: donderdag 6 april 2023 van 15.30-16.30 uur
Hoe gaat het nu? Loop je nog ergens tegenaan? (terugkomsessie)

Het is niet meer mogelijk om in te schrijven. De training is volgeboekt.

Webinar: ‘Een optimale samenwerking tussen leerkracht en onderwijsassistent’
Doelgroep: leerkrachten, onderwijsondersteuners en IB-ers, vanuit het nieuwkomersonderwijs én het regulier onderwijs.

Een goede samenwerking tussen leerkracht en onderwijsondersteuner zorgt ervoor dat de leerling sprongen kan maken in de leerstof. Hoe verdeel je het werk en de verantwoordelijkheden onder elkaar? Hoe zorg je ervoor dat je samen zicht houdt op de ontwikkeling van de nieuwkomer en welke rol speelt de IB-er hierin?

Datum: maandag 6 februari 2023 van 15:30-16:30 uur.

Meld je aan

Bekostiging

Eerste weken

Deel deze pagina