Nieuws
Alle nieuwsitems voor primair onderwijs
Terugblik: lunchlezing over beginsituatie bij nieuwkomers
Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen?
Op 24 juni 2021 was er een lunchlezing rondom de bovenstaande vraag. De gastsprekers Marie Steffens, Steven Delarue en Sergio Baauw namen ons mee in voorbeelden vanuit Wallonië, Vlaanderen en Frankrijk.
Vele scholen stellen momenteel de beginsituatie van leerlingen vast aan de hand van Nederlandse toetsen. Kan dit anders? Wat doen de landen om ons heen? Bij de start van de lezing werden huidige knelpunten geïnventariseerd. Tijd en taalbarrière waren veel genoemde obstakels, hiernaast het resultaat van de mentimeter.
Denktank rondom sterke intake
Al tijdens de presentatie geven we aan dat we ons graag willen blijven verdiepen in het versterken van het vaststellen van een beginsituatie bij nieuwkomers. Tijdens de inventarisatie aan het einde van de lezing gaven deelnemers ook de wens aan dat we ons verdiepen in een vaste procedure, documenten ontwikkelen.
Wil je ook meedenken en/of mee ontwikkelen rondom het versterken van de intake procedure? Of heb je een hele goede tip? Je kan je aanmelden via deze pagina (even naar beneden scrollen).
Naar pagina ‘sterke start’