main-logo
Nieuws
Informatie

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Hoe? Sociaal emotioneel leren op afstand.

In deze periode waarin de corona crisis ons dwingt tot sociale afstand, de scholen gesloten zijn en leraren zich inzetten om alle leerlingen thuis te bereiken en afstandsonderwijs te verzorgen, doen we een groter beroep op de betrokkenheid van ouders bij het leren thuis dan ooit. Het is belangrijk om hen daarin te ondersteunen. Dat betreft ook het sociaal emotioneel leren.

De huidige crisis gaat met met allerlei emoties gepaard. Er is boosheid vanwege de maatregelen, er is angst voor ziekte, er is blijdschap bij het zien van de leraren als er lespakketten uitgedeeld worden, er is verdriet omdat de leerlingen de leerkrachten missen of omdat er mensen ziek worden, er is afschuw als de beelden van overvolle ziekenhuizen getoond worden en we zijn verrast door alle plotselinge veranderingen in ons leven. Op school praten leraren met leerlingen over indrukwekkende gebeurtenissen als deze. Emoties bespreekbaar maken helpt kinderen zichzelf en de ander beter te leren kennen en te begrijpen (CASEL, 2020; Durlak Eds, 2017). Het is goed om hier thuis ook aandacht aan te besteden.

Ria Goedhart heeft samen met de nieuwkomersschool in Walcheren (TEC Walcheren) werkbladen en emotiekaartjes ontwikkeld ter stimulering van sociaal emotioneel leren thuis. Deze activiteiten zijn beschikbaar in het Nederlands, Arabisch, Farsi, Pools, Portugees, Spaans, Tigrinya, Engels en Turks (andere talen volgen).

Op de plaatjes worden de zes universele gevoelens weergegeven aan de hand van tekeningen van zes kinderen met verschillende nationale achtergronden. Deze nationale achtergronden zijn vertegenwoordigd op TEC Walcheren, waarvoor de emotiekaartjes in eerste instantie bedoeld waren.

Het betrekken van ouders bij het leren thuis is een belangrijk streven van TEC Walcheren. Uit onderzoek weten we dat ouderbetrokkenheid van groot belang is voor de ontwikkeling van de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk daarbij aan de motivatie, zelfwaardering en welbevinden van kinderen. Daarbij mogen we van de betrokkenheid van ouders bij leeractiviteiten thuis het meeste effect verwachten.

Daarom zijn bij de zes emotiekaartjes zes activiteiten voor thuis ontwikkeld, om spelenderwijs aandacht te besteden aan de gevoelens die (momenteel) spelen. De werkbladen waarop de emotiekaartjes staan afgebeeld en de activiteiten voor thuis zijn beschikbaar in meerdere talen en kunnen meegegeven worden in de huiswerkpakketten. Er kan gekozen worden voor verschillende samenstellingen van de werkbladen. Bijvoorbeeld de uitleg in de thuistaal en de emotiekaartjes in de thuistaal en schooltaal.

Het is raadzaam om in de contactmomenten met leerlingen en ouders te vragen naar de emotiekaartjes en bijbehorende thuisactiviteiten. Bijvoorbeeld door ouders op te roepen foto’s te sturen van de plaats waar de emotiekaartjes ophangen in huis.

Indien deze werkmaterialen ook in andere talen verschijnen, er wordt nu hard gewerkt aan Mandarijn en Turks, dan delen we dat via deze pagina.

Werkbladen voor thuis

 

Leren van elkaar

Leren op afstand met nieuwkomers

TeamUp thuis

TeamUp heeft activiteiten bedacht die leerlingen (of jij samen met leerlingen) thuis kan doen. Ze hebben voorbeeldfilmpjes gemaakt.

TeamUp Thuis

Beeldbellen met tolken

Op dit moment werken we allemaal thuis om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Toch zijn er gesprekken die door moeten gaan waarbij een tolk nodig is. Hieronder een stappenplan hoe je dit kan doen.

Stappenplan tolk

Digi-doener

Veel visuele opdrachten bij digi-doener. Ondanks ‘digi’ is er meestal geen computer nodig. Door de visuele uitleg ook goed voor nieuwkomers! Na het inschrijven voor de nieuwsbrief ontvang je gratis toegang.

Naar Digi-doener

Deel deze pagina