Voor het nieuwkomersonderwijs
Mondelinge Taal
Op deze pagina meer informatie over het vakgebied mondeling taal. Welke doelen komen aanbod? Hoe kan je dit aanpakken? Tevens tips voor lesmaterialen. Als leerkracht kun je de leerlijnen gebruiken als handvat om jouw onderwijs doelgericht vorm te geven.
Animatie
Hoe werk je met doelen?
Hiernaast zie je Nada. Nada start nieuw op een school, ze is 9 jaar.
Over een jaar is Nada 10 jaar en verwachten we dat ze doorstroomt naar groep 6.
In de animatie zie je hoe de leerkracht dit aanpakt.
- Eerste 3 weken observatieperiode + vaststellen beginsituatie
- Daarna bepalen leerdoelen komende periode
- Op basis van de leerdoelen wordt de aanpak en instructie bepaald
- Na de periode kijken wat Nada wel/niet kan
- Leerdoelen bepalen voor de komende periode
Downloads
Werken met de leerdoelen
-
Stap 1: Beginsituatie bepalen en doelen stellen
Per domein bepaal je voor de leerlingen in jouw groep aan welke leerdoelen ze de komende onderwijsperiode gaan werken. Je werkt hierbij op de langere termijn toe naar doorstroom naar het regulier onderwijs.
Je stemt de doelen af op de leeftijd van de leerlingen. Ook kijk je hoe je kunt inspelen op eventuele onderwijservaring. Van welke kennis en competenties kunnen leerlingen gebruik maken?
-
Stap 2: Onderwijsaanbod afstemmen en uitvoeren
Op basis van de leerdoelen bepaal je het onderwijsaanbod. Welke onderdelen uit de methode en welke materialen sluiten het beste aan? Je kijkt steeds welke instructie en oefeningen nodig zijn, zodat de leerlingen de volgende stap in hun ontwikkeling kunnen zetten.
-
Stap 3: Monitoren
Je houdt de vorderingen van de leerlingen bij door observatie en toetsing. Je kijkt hierbij niet alleen naar toetsscores, maar vooral ook naar leerdoelen. Zijn die behaald? En in welke mate worden ze beheerst? Ook monitor je het tempo waarin leerlingen leerdoelen behalen.
-
Stap 4: Evalueren en bijstellen
Tijdens en na elke onderwijsperiode kijk je waar de leerlingen in hun ontwikkeling staan. In hoeverre zijn de leerdoelen behaald? Je stelt nieuwe doelen voor de komende periode vast en past daar het onderwijsaanbod opnieuw op aan.