main-logo
Kleuters
Leerlijnen PO

Voor het nieuwkomersonderwijs

Ontwikkelingsgebieden

Voor de ontwikkelingsgebieden spel, sociaal emotionele ontwikkeling, rekenbegrippen en motoriek is de ontwikkeling van nieuwkomerskleuters niet anders dan dat van reguliere kleuters.  

Met de ontwikkeling van de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters is de vraag gesteld: “Waarin wijkt de ontwikkeling van een nieuwkomerskleuter af ten opzichte van de ontwikkeling van een kleuter die Nederlands als thuistaal heeft?” dat heeft voor de ontwikkelingsgebieden geresulteerd in de LOWAN-ontwikkelingsgebieden spel, sociaal emotionele ontwikkeling en motoriek.  

Toch zijn er aspecten die mogelijk van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van nieuwkomerskleuters en niet buiten beschouwing moeten worden gelaten. Lees daarover meer door op de volgende link te klikken.  

LOWAN ontwikkelingsgebieden kleuters
  • Wat betekenen de rode woorden op de kaart?

    Door te klikken op een rood woord verkrijg je meer informatie. Dit kan een filmpje, een korte tekst of een link zijn.  

  • Hoe kan ik de kleuter volgen in de verschillende LOWAN ontwikkelgebieden?

    Hiervoor kun je Schoolkr8 gebruiken waarin een registratiesysteem wordt opgenomen of je kunt een bestaande registratie systeem gebruiken. Op de kaarten zijn verwijzingen te vinden.  

     

  • Kan ik de kaart ook printen?

    De kaart kan ook worden geprint. Er is een onlineversie en een print-versie. 

  • Waarom staat er een versie datum op de kaart?

    De LOWAN-leerlijnen 3-8, de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters en de LOWAN-ontwikkelingsgebieden worden blijvend doorontwikkeld, waardoor ze indien nodig worden aangepast. Er komt dan een nieuwe versie op de website te staan. 

6 tips voor rekentaal

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm (en taal). Belangrijk is dus om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende taal. Oriënteren op getalbegrip, meten, ordenen en vergelijken, oriënteren op plaats en tijd, oriënteren op ruimte en tijd horen daarbij. Het streven is om de nieuwkomers kleuter zo goed mogelijk voor te bereiden op groep 3. Daarom is het belangrijk dat de nieuwkomers kleuter zich de rekenbegrippen eigen maakt (zie voorwaardelijke doelen leerlijn rekenen groep 3). Ter ondersteuning kun je uit de schooltaalwoordenlijst de rekentaalwoorden gebruiken.

Zes tips voor rekentaal met nieuwkomers kleuters:

  1. Zorg altijd dat de nieuwsgierigheid en het onderzoekende karakter van de kleuter wordt geprikkeld.
  2. Geef ruimte aan de thuistaal; de kleuter kan hierin al veel (reken)concepten en achtergrondkennis hebben aangelegd.
  3. Start je rekenactiviteit altijd vanuit een betekenisvolle situatie of een prentenboek, zodat er vanuit de kinderen een natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingstocht ontstaat.
  4. Gebruik rijke rekentaal (model dit) en visualiseer hierbij altijd met handelend materiaal.
  5. Ondersteun de rekentaal met woordkaarten en/of pictogrammen en/of materiaal dat aansluit bij het thema.
  6. Meer lezen op de website Wij-leren.nl.

De ontwikkelingsgebieden

Ontwikkelingsgebied spel
Ontwikkelingsgebied motoriek
Ontwikkelingsgebied sociaal emotioneel
Schooltaalwoorden

Anderen bekeken ook:

Meer over kleuters

Lesmateriaal kleuters

Deel deze pagina