main-logo
Kwaliteitszorg
Welbevinden

Wat of wie kan helpen als het niet lukt?

Het kan zijn dat je specifieke hulp nodig hebt om een leerling verder te helpen.

Welbevinden

Kijk naar de leerlingen, maak contact, heb een vriendelijke houding, en ben bereid om te leren. Elke leerling is anders, en heeft een andere achtergrond. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Dit zijn de leerlingen waard!

Ontwikkeling in kaart brengen

Observeren

Observatielijst SEO

De wereldschool in Schiedam heeft een observatielijst m.b.t. gedrag gemaakt. Je kan per leerlingen aangeven wat je in een periode hebt gezien.

Naar obervatielijst
Veiligheidsmeting

Welbevinden meten

De wereldschool in Schiedam heeft een mooie visuele lijst gemaakt waarop leerlingen kunnen aangeven hoe ze zich voelen in bepaalde gebieden.

Veiligheidsmeting
Eigen ontwikkeling aangeven

Leerling brengt in kaart

In het onderstaande bestand van ‘onderwijs maak je samen’ staan kaartjes waarop een leerling zelf kan aangeven hoe de eigen werkhouding is, en hoe hij/zij zich voelt en daar mee omgaat.

Hulpkaartjes in kaart brengen

Het verhaal van Mohammed

Mohammed heeft de neiging er snel op los te slaan. In de klas houdt de leraar hem voortdurend in de gaten om ruzies te voorkomen. Hij is moeilijk te corrigeren. “Hij heeft geen vriendjes en verstopt zich meestal in de pauze”, vertelt zijn leraar.
Vaak vraagt hij zich af wat er allemaal achter de trieste blik van Mohammed schuil gaat. Is dit verhaal herkenbaar?

Mohammed is 11 jaar en komt uit Syrie. Zijn vader is daar voor zijn ogen doodgeschoten. Zijn moeder heeft dat verteld bij de intake op school. Ze wil er verder niet over praten. Dat is het beste, heeft ze gezegd. Mohammed vindt dat ook. Al is er één juf op school waar hij best meer aan wil vertellen. Als ze samen zijn en taallessen voorbereiden. Maar hij heeft zijn moeder nu eenmaal beloofd er niet over te praten.

Wat weten we over trauma:

 

Signalen:
  • agressief en opstandig gedrag;
  • gevoelens niet onder controle hebben;
  • niet leren van correcties;
  • zich terugtrekken;
  • complimenten niet in ontvangst kunnen nemen;
  • onhandigheid in sociale contacten;
  • de controle willen houden;
  • claimen van de leerkracht of andere kinderen;
  • perfectionisme;
  • concentratieproblemen;
  • planningsproblemen;
  • impulsiviteit;
  • weinig inzicht in oorzaak-gevolgrelaties;
  • wisselende prestaties;
  • ongeïnteresseerde houding;
  • seksueel wervend/grensoverschrijdend gedrag.
Consequenties:

Executieve functies:

  • overzicht houden;
  • doelen stellen;
  • volgorde van handelen aanbrengen;
  • stap voor stap taken uitvoeren;
  • onderscheiden welke informatie wel of niet relevant is;
  • de aandacht langer vasthouden;
  • het eigen functioneren evalueren en bijstellen;
  • (creatief) problemen oplossen;
  • schakelen tussen taken.

Geheugenfuncties:

  • lesstof onthouden;
  • lesstof koppelen aan bestaande kennis;
  • terughalen van opgeslagen kennis;
  • reproduceren uit het lange termijn geheugen.

Taal:

  • taalontwikkeling;
  • basale taalvaardigheden;
  • uitdrukkingsvaardigheden;
  • talige informatieverwerking;
  • motivatie;
  • positieve overtuigingen en gevoelens.
Wat kan de leraar doen:

Schoolniveau:

  • fysieke veiligheid;
  • veilig schoolklimaat;
  • interdisciplinaire samenwerking.

Groepsniveau:

  • sociaal-emotioneel leren (SEL);
  • voorspelbaarheid;
  • connect before correct;
  • time-in in plaats van time-out;
  • zelfregulatie;
  • stressbestrijders;
  • executieve functies.

Individueel niveau:

  • triggers;
  • EHBO doos;
  • onzichtbare koffer;
  • verwachtingen;
  • talenten en interesses;
  • co-regulator;
  • zelfregulatievaardigheden;
  • focus;
  • belonen.

Op 22 november 2017 vond er een LOWAN studiemiddag plaats in Luttelgeest. Bovenstaande informatie komt uit de presentatie van Ria Goedhart. Je kunt de volledige presentatie onderstaand downloaden.

PowerPoints Ria Goedhart
Sessie Ondersteunende Gebaren
Sessie trauma

Op zoek naar hulp?

Interculturele zorg

GGnet

GGnet biedt ondersteuning op het gebied van interculturele zorg. Zij doen dit in Overijssel en Oost-Gelderland.

GGnet
Cultuursensitieve aanpak

Sensazorg

In de regio Amsterdam, Haarlem en Den Haag is sensazorg werkzaam. Zij bieden hulp aan meer dan 30 verschillende culturen en spreken 20+ talen.

Sensazorg
Landelijk overzicht

Sociale kaart NL

Een overzicht van alle interculturele organisaties die in Nederland actief zijn. ARQ is de organisatie die deze gegevens heeft verzameld.

Sociale kaart

Lesmateriaal

thumnail
2018

De traumasensitieve school. Anders kijken naar gedragsproblemen in de klas.

In dit boek lees je over trauma, de gevolgen voor de breinontwikkeling en de gevolgen...
Meer lezen
thumnail
2005

Nou… dag maar weer

Met afscheid nemen worden we dagelijks geconfronteerd. In dit boekje een praktische tips hoe om...
Meer lezen
thumnail
2017

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Een praktisch handboek biedt leerkrachten en begeleiders handvat voor traumasensitief onderwijs. Kinderen voelen zich veiliger...
Meer lezen

E-learning cursus ‘steun bieden aan vluchtelingen’

Augeo heeft gezamenlijk met experts vanuit het veld een gratis e-learning cursus ontwikkeld. De cursus is een gift van Augeo aan het onderwijsveld. De cursus is geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs. Voor het VO veld is ook een cursus ontwikkeld.

De e-learning cursus is gratis online beschikbaar. Voor meer informatie en aanmelding lees de informatie of ga naar de site.

Meer informatie e-learning cursus Augeo

Anderen bekeken ook

Sociaal Emotionele Ontwikkeling

Kindgesprekken

Deel deze pagina