main-logo
De eerste drie weken
Sterke start

Beginsituatie bij nieuwkomers

voortbouwen vanuit de achtergrond van de leerling

Een sterke start

Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen?

Op 24 juni 2021 was er een lunchlezing rondom de bovenstaande vraag. De lezing inspireerde ons om informatie te verzamelen rondom deze vraag, inspirerende voorbeelden te delen. Samen met diverse mensen vanuit de wetenschap en praktijk willen we dit niet bij een eenmalig uurtje houden maar iets ontwikkelen, m.b.t. vaststellen beginsituatie, waar de praktijk behoefte aan heeft.

Het startpunt: de lunchlezing

Op 24 juni 2021 was er een lunchlezing waarin de vraag ‘Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen?’ centraal stond.

Gastsprekers:
Steven Delarue (Onderwijscentrum Gent) – 5.00-25.00
Marie Steffens (Univ.Utrecht) – 32.00-45.00
Sergio Baauw (Univ.Utrecht) – zowel bij start als bij afronding

 

handig

Diverse links n.a.v. lunchlezing

Presentatie Steven Delarue
Toolkit breed evalueren
Inspelen op meertalige realiteit - visie tekst GO
Beginsituatie AN - GO
Taal en teken (HCO)
Kijkwijzer: thuistaal in een krachtige leeromgeving
Meertaligheid.be
Edinaplatform - arrival
Presentatie Marie Steffens
Voorbeeld intake rekentoets uit strasbourg
Meer informatie over ALDeQ-NL test en link naar test
Meertalige begrijpend leestoetsen
MoedINT2
Vaardigheden in de schooltaal (in het frans)
Edinaplatform
hier gaan we aan werken

Wensen voor de toekomst

wensen

Tijdens de afsluiting van de lunchlezing, 24 juni 2021, werden deelnemers gevraagd welke behoeften ze hadden. Deze punten nemen we mee terwijl we gezamenlijk de intakeprocedure versterken.

Wil je ook graag meedenken? Geef dit aan via het onderstaande formulier.

Bijdragen aan versterken van een sterke start

Anderen bekeken ook

Eerste weken

Meertaligheid

Deel deze pagina