Agenda
Lunchlezing: beginsituatie nieuwkomers
Lunchlezing: beginsituatie
Datum: 24 juni 12.30-13.30
Locatie: online (deelname is kosteloos)
Sprekers: Marie Steffens, Steven Delarue en Sergio Baauw
Organisatie: Edina
Deze lunchlezing zal focussen om de vraag te beantwoorden: Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen?
Het doel van continuïteit in het taalverwervingsonderwijs is cumulatieve taalontwikkeling gedurende de levensloop, zodat de winstpunten niet afnemen of verloren gaan door veranderingen van instituties (bijvoorbeeld scholen) of verantwoordelijken (bijvoorbeeld leerkrachten).
Om continuïteit te verzekeren, moeten leerkrachten en schoolleidinggevenden diagnosticeren individuele taalkundige vereisten en ontwikkelingsvoortgang. Zij moeten rekening houden met variaties in individuele taalprestaties, achtergrondkennis, interesses en vaardigheden. Daarom hoort de leerkracht kennis te hebben van de taal en culturele biografieën van de leerlingen, en van hun academische achtergrond.
Hoe kan deze kennis op een systematische en efficiënte manier worden verkregen? Om deze vraag te beantwoorden, zal de lunchlezing bestaat uit drie delen: culturele dimensie van testen, goede internationale voorbeelden (NT2 in Vlaanderen, Frans als integratietaal in Frankrijk en Franstalige België), discussie op basis van jullie werkpraktijken.
Het EDINA-project is bedoeld om leerkrachten en scholen met anderstalige nieuwkomers te ondersteunen in hun praktijk en beleid. Een succesvolle opvang van deze leerlingen is immers van groot belang voor de rest van hun schoolloopbaan. Op de EDINA-website zijn er tools over onthaal, observeren, differentiëren, assessment en communicatie te vinden.