Agenda
Versterking van het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen
Versterking van het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen
Datum: start 1 oktober 2020 (19 okt., 29 nov., 28 jan., 18 mrt., 22 april)
Locatie: Nieuwegein
Organisatie: LPTN
Het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN) wil bijdragen aan structurele versterking van aandacht voor taalonderwijs aan nieuwkomer- en meertalige leerlingen in het basisonderwijs. In 2017 hebben ze in samenwerking met OCW en de PO-Raad het boekje ‘Ruimte voor nieuwe talenten, keuzes rond nieuwkomers op de basisschool’ uitgebracht. In deze handreiking staat het ‘WHY’ (Sinek, 2009) van het onderwijs aan deze doelgroep beschreven. In deze cursus komen de ‘WHAT’ en ‘HOW’ aan bod.
Doelgroep: deze cursus is bedoeld voor begeleiders in het basisonderwijs (IB-ers, jonge kindspecialisten, taalcoördinatoren, Ambulant Begeleiders etc.).
Inhoud en duur: Deze cursus bevat vijf interactieve bijeenkomsten van drie uur en twee intervisie sessies van twee uur. Tijdens de bijeenkomsten worden actuele (wetenschappelijk) kennis en inzichten uitgewerkt. En na de tweede en de vierde bijeenkomst vindt een intervisiesessie plaats, waarin de inhouden van de bijeenkomsten aan de hand van eigen casussen worden besproken. In principe worden de groepen gevormd met begeleiders vanuit dezelfde werkcontext.