main-logo
Agenda
Den Haag

Agenda

Anderstaligen leren lezen in het Nederlands

Utrecht
17 - 09 - 2022

Anderstaligen leren lezen in het Nederlands

Datum: 17 september 2022, 10.00-15.00 uur
Locatie: Domstad, Utrecht
Organisatie: Josée Coenen en Marloes Alblas

Nieuwkomers en zogenoemde onderinstromers leren op een andere manier lezen in het Nederlands dan hun Nederlandstalige leeftijdsgenoten. Op deze studiedag leer je wat specifiek nodig is om anderstaligen het lezen in het Nederlands te leren.

Aanmelden

Meer informatie

Nieuwkomers en zogenoemde onderinstromers leren op een andere manier lezen in het Nederlands dan hun Nederlandstalige leeftijdsgenoten. Toch zijn leerkrachten vaak aangewezen op de reguliere methoden voor technisch lezen. Op deze studiedag[1] leer je wat specifiek nodig is om anderstaligen het lezen in het Nederlands te leren. Je oefent met het aanpassen van de werk- en leesboekjes bij Veilig leren lezen, Lijn 3 of Actief lezen, zodat je deze materialen in de toekomst zinvol kunt inzetten in jouw leesonderwijs.

Tijdens de dag komt aan de orde:

  • Het klankonderwijs (voorwaardelijk voor het leren lezen): van klank tot letter. Dit kan voor leerkrachten die Zien is snappen gelezen hebben een feest van herkenning zijn en ook weer het ophalen van deze belangrijke inhoud.
  • De stappen in de didactiek. Voor leerkrachten die eerder een training Zien is snappen of De Bovenkamer hebben gehad, kan het een spiegel zijn om na te denken of je de stappen nog steeds goed inzet.
  • De 10 moeilijkheden die anderstalige leerlingen hebben bij het leren lezen om meertalige leerlingen te worden.
  • Je oefent met je eigen meegebrachte lees- en werkboekje van de door jou gebruikte leesmethode.

Doelgroep: leerkrachten en ondersteuners die anderstalige leerlingen leren lezen in het Nederlands.

Opbrengsten:
– je kunt moeilijkheden van nieuwkomers die starten met het leren lezen in het Nederlands herkennen en daardoor voorkomen;
–  je kunt de lees- en werkboekjes van Veilig leren lezen, Actief leren lezen of Lijn 3 zinvol inzetten bij het leesonderwijs aan nieuwkomers en onderinstromers.

[1] Op de Studiedag Lowan-PO van maart 2022 hebben Marloes Alblas en Josée Coenen workshops van één uur gegeven rond dit onderwerp. Op deze studiedag gaan we dieper op de inhoud in.

 

Anderen bekeken ook

Technisch lezen

Sociaal Emotionele ontwikkeling

Deel deze pagina