Nieuwkomers in beeld – Roodkapje

FRAGMENT: ROODKAPJE

Ahmad is een taalles aan het doen en moet woorden opschrijven, maar vraagt Kiet om hulp. Hij begrijpt de opdracht niet, wat moet hij doen? Kiet legt hem uit: welke woorden horen bij elkaar? Ze lopen het rijtje af, maar al snel blijkt dat Ahmad steeds juist het verkeerde woord kiest. Kiet zet door, legt bij ieder woord uit wat het betekent, en vraagt Ahmad wat de logische keuze dan is.

UITLEG VAN JUF KIET

“We denken heel gauw dat kinderen het wel begrijpen en de woorden beheersen. Deze jongen kent bijv. wel het woord “fluit”, maar niet het samengestelde woord “blokfluit”. Hij kent wel het woord “duif “, maar niet het woord “postduif”. Hij kent het woord “melk” maar niet het woord “melkfles”. Bij het woord “Roodkapje” kan hij zich geen enkel beeld vormen. Dit gebeurt in reguliere klassen vaak omdat je als leerkracht gewoon geen tijd hebt om voor deze doelgroep kinderen elk woord uit te beelden of visueel te maken. Heeft deze les zin gehad? Ja, als leerkracht kom je erachter wat een kind wel en niet beheerst (alhoewel dat niet mijn doel was). Het was voor mij een bewustwordingsmoment. Het kind heeft de woorden gewoon nageschreven en er misschien een woordje van onthouden.”

BEGINVRAGEN

  • Hoe maak je leerstof geschikt voor de leerling?
  • Wat doe je als je tijdens een opdracht ziet dat het niet werkt?
  • (hier moet meer volgen met input van anderen)

ACHTERGRONDINFORMATIE

  • Links binnen LOWAN site
  • Links naar externe informatie over aanpassen van leerstof van docenten

TIPS EN/OF VOORBEELDEN

  • Docent XX van school XX heeft deze tip. Hij/zij is te benaderen voor vragen op:
Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Reacties zijn gesloten.