Nieuwkomers in beeld – nieuwe kinderen in de klas

FRAGMENT: NIEUWE KINDEREN IN DE KLAS

Jorj en Maksem komen als nieuwe kinderen aan in de klas van juf Kiet. Ze vallen onverwacht binnen, en Kiet moet al improviserend een intake doen.

DE UITLEG VAN JUF KIET

Wat doen we als een kind wordt aangemeld?

  • Intakegesprek via directeur of adjunct samen met één van de leerkrachten neveninstroom, hierbij is ook de contactpersoon van vluchtelingenwerk aanwezig die het gezin begeleidt.
  • De leerkracht zorgt ervoor dat alles in de klas al klaar ligt voor het kind, inclusief naamkaartje, zodat het kind zich meteen welkom voelt.
  • We koppelen het kind aan een kind die al wat langer op school is en de taal van het nieuwe kind spreekt.
  • Welke informatie hebben we nodig van een NT2 leerling die aangemeld wordt?

GEVRAAGD WORDT BIJ EEN INTAKE:

  • Basisgegevens kind
  • Achtergrond ouders
  • Gezinssituatie
  • Cultuur/religie/gewoonten/tradities?
  • Motorische ontwikkeling: kan het kind zwemmen of fietsen?
  • Medische gegevens
  • Onderwijs in eigen land
  • Thuistaal
  • Reden van vertrek
  • Is er sprake geweest van kinderarbeid?
  • Hoe was de ontwikkeling van het kind in de eigen taal?
  • Hobby’s, interesses, wat vond het kind leuk en niet leuk op school?
  • Trauma’s?
  • Ieder kind wordt meteen aangemeld bij de GGD voor een eerste lichamelijke onderzoek. De leerkracht houdt ook contact met de schoolarts.

Als het kind enkele weken naar school is geweest nodigen wij ouders uit op een kennismakingsgesprek. We vertellen de ouders hoe het onderwijs in Nederland in elkaar zit en leggen uit wat zij van ons kunnen verwachten en wat wij van de ouders verwachten. Soms gaan we ook op huisbezoek om de thuissituatie te bekijken. Veel vluchtelingen wonen in kleine huizen met veel kinderen. Twee keer per jaar houden we een algemene informatieavond voor nieuwe ouders. In het jaar (meer of minder) dat de kinderen bij ons in de groep zitten worden ouders drie keer op gesprek gevraagd om de ontwikkeling en het uitstroomperspectief van hun kind te bespreken.

BEGINVRAGEN

  • Wat is de ideale situatie voor een intake procedure?
  • Hoe zou je het sterker kunnen organiseren?
  • Hoe kan je de eerste 10 minuten van een leerling in een klas vormgeven?
  • Hoe kan je de eerste dagen voor ouders vormgeven?

ACHTERGRONDINFORMATIE

  • Links binnen LOWAN site
  • links naar externe informatie over welkom heten van kinderen in de klas

TIPS EN/OF VOORBEELDEN

  • Docent XX van school XX heeft deze tip. Hij/zij is te benaderen voor vragen op:
Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Reacties zijn gesloten.