main-logo
Home

Media item: Webinar

Trauma- en kindkenmerken

Trudy Mooren is naast klinisch psycholoog bij Arq/Centrum ’45 ook onderzoeker bij de Universiteit van Utrecht. Trudy Mooren zet uiteen welke gedragskenmerken leerlingen kunnen vertonen als ze last hebben van PTSS. Tevens deelt Trudy bevindingen van het onderzoek waar ze nu mee bezig is.

lees meer

Wereld vol Woorden

Wereld vol Woorden is een methode voor de mondelinge taal. Het is geschreven voor de doelgroep van 6-12 jaar die korter dan een jaar in Nederland is. Binnen Wereld vol Woorden zijn twee aanpakken. Hier is voor gekozen zodat een school een aanpak kan kiezen die bij hun visie past. Maaike Dalhuisen (CED) en…

lees meer

Ouderbetrokkenheid

In de webinar op 11 november nam Kaveh Bouteh (Pharos) ons mee in het onderwerp ouderbetrokkenheid. Kaveh deelde een aantal pijlers en zijn kennis met ons die belangrijk zijn m.b.t. dit onderwerp. We hebben de webinar opgeknipt in 5 fragmenten die hieronder te zien zijn.

lees meer

Bekostiging

Tijdens de webinar over bekostiging deelde Kirsten van der Beek (OCW) en Juvira Kelly (DUO) hun kennis. Kirsten zette het beleid uiteen en Juvira gaf aan wat er gebeurd nadat de aanvraag bij DUO is ingediend. We hebben de webinar verdeeld in 5 fragmenten. Hieronder alle fragmenten.

lees meer

NT2 en het jonge kind

Op 24 november deelde Saskia Versloot (adviseur bij de IJsselgroep) haar kennis met betrekking tot NT2 en het jonge kind. We hebben deze webinar opgeknipt in 6 fragmenten. Hiernaast het eerste fragment, hieronder alle fragmenten.

lees meer

Rekenen met nieuwkomers

Op 24 november deelden Dianne Roerdink (Het ABC) en Sylvia Bos (leerkracht nieuwkomersonderwijs, Kuna Muno) hun kennis in de webinar ‘rekenen met nieuwkomers’. Het is mogelijk om de webinar terug te kijken via de fragmenten hieronder.

lees meer

Alle vragen over nieuwkomers – vragen die we lastig vinden om hardop te stellen

Heb jij dat ook weleens.. – Dat je je afvraagt of de leerlingen (en hun ouder(s)) in jouw klas eigenlijk wel gemotiveerd zijn om Nederlands te leren? – Dat het gedrag van sommige leerlingen alle kanten opvliegt en dat je je afvraagt waarom je door één leerling de grip op de groep weleens verliest?…

lees meer

Ik heb een nieuwkomer in mijn reguliere groep

Dit webinar is voor leerkrachten op de reguliere school die een eerstejaarsnieuwkomer in de klas hebben. In dit webinar zullen wij de leerkrachten meenemen in de weg die de nieuwkomerleerling aflegt om tot leren te komen en hoe ze de Nederlandse taal leren.  Wij zullen handvatten bieden om deze leerlingen van zo goed mogelijk…

lees meer

Deze nieuwkomersleerling is nog niet klaar voor het VO

Vaak is jouw 11-12 jarige leerling na 1 jaar nieuwkomersonderwijs, niet klaar om naar een vorm van VO te gaan die bij zijn of haar capaciteiten past. Een extra jaar met een (taal)programma op maat helpt de leerling om dat niveau wél te behalen.  

lees meer

Nieuw in nieuwkomersonderwijs: Hoe stel ik een beginsituatie?

Waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer bij jou in de klas krijgt? Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan? Welke doelen stel je?  

lees meer

Deel deze pagina